Mennesker har udnyttet honningbiernes produkter gennem tusinder af år og gør det stadig. Dette handler om de mange forskellige produkter fra honningbierne, som mennesker fra forskellige samfund over hele verden har udnyttet.
Forløbet består af forskellige faglige oplæg og forslag til forsøg. Materialet kan bruges til at lave undersøgelser og debat i fagene fysik, biologi og geografi i grundskolen. Nogle af afsnittene kan danne grundlag for samtaler og debatter i f.eks. samfundsfag og historie.
Materialet her kan anvendes samlet eller blot med enkelte øvelser og afsnit. Det står enhver frit at ændre på øvelser m.m.
Det vil være en god ide, at man ved brug af forløbet får kontakt med en biavler, hvor der mulighed for at lave forsøg og observationer.
Vi håber du vil synes om det.
Til sidst i lærervejledningen er en indholdsfortegnelse. Alle aktiviteter i den er mærket med en *.
Målet er, at eleverne gennem egne undersøgelser, iagttagelser, erfaringer, spørgsmål samt fagtekster lærer om biernes mange spændende produkter, hvad de kan lave af dem, og hvordan de undersøger deres egenskaber. Filmen om honningbiernes produkter passer hertil. Gennem varierede arbejdsformer arbejder eleverne med naturfaglige spørgsmål, og de får en forståelse af, hvor vigtig naturvidenskaben og menneskers samspil med naturen er.
Biernes produkter bringer elever og lærer igennem en række begreber, viden og forsøg der kan bruges til f.eks. at bearbejde et emne i fysik/kemi, biologi og geografi. Det er op til læreren enten at bruge hele forløbet og herunder fordybe sig i yderligere viden. Det kan også lade sig gøre at fokusere på enkelte afsnit og anvende dem selvstændigt. Nogle af kapitlerne er anvendelige som opgaver og viden om produktion.
Nogle af kapitlerne kan være praktiske at gennemføre i sommerhalvåret, da aktiviteterne er betinget af, at der er bier i arbejde. Andre kapitler kan anvendes i vinterhalvåret, hvor det er produkterne, der bearbejdes. Endelig kan man vælge at fordele arbejdet med forløbet på 7. klasse, 8 klasse og 9. klasse.
Det vil være en god ide ved de fleste af kapitlerne at få kontakt med en biavler, hvor man kan få forskellige af biernes produkter. Se hvordan under “Formidling” længere nede.
De mange aktiviteter og tekster er designet til at øge elevernes interesse for natur, naturfag og naturfaglige spørgsmål. Da de efter forløbet helt naturligt vil støde ind i flere af de ting, de har arbejdet med undervejs, er forløbet ikke kun relevant og nærværende for deres hverdag, men det nærer også deres interesse for naturfag og for at lære mere, fordi det så tydeligt viser sammenhængen mellem naturen og mennesker.
Alt er tænkt som inspiration for lærer.
Forløbet er tilrettelagt med henblik på 7.-9. klasse.
Forløbet er en del af et undervisningsmateriale, der tilgodeser både mellemtrinnet og udskolingen. Til udskolingen er der et hovedforløb om Biernes produkter og et om Bestøvning og fødevaresikring. De bygger ovenpå de to hovedforløb om Honningbier og Vilde bier til mellemtrinnet, men har man ikke været igennem dem, kan de sagtens bruges selvstændigt. I begge forløb er der medtaget en kortere baggrundsviden om bier, som kan udelades, hvis eleverne allerede har arbejdet med bier på mellemtrinnet.
Forløbet om Biernes produkter vil nok tale til børnene, fordi det åbner en verden til, hvor mange forskellige og måske overraskende produkter, bierne producerer, samtidig med, at der arbejdes med dem på forskellige måder.
I tilknytning til undervisningsmaterialet er der uddannet formidlere, som kan formidle biernes spændende verden til børn og unge. De er alle biavlere med en stor viden om både bier, biernes produkter og naturen, og det er derfor oplagt at inddrage dem i forløbet om Biernes produkter. Der er mulighed for at de kan komme ud på skolerne, men endnu bedre er det, at eleverne kommer på besøg i en bigård, og måske er med til fx at høste honning, som de senere kan bruge i forløbet. Det er som oftest en meget stor oplevelse for de fleste at komme helt tæt på bierne, og at høre biavlerne fortælle om bierne, deres produkter og om arbejdet med dem.
På hjemmesiden ligger en liste over formidlere og hvor i landet, de bor. Link kan ses her: Formidlere .
Begge forløb til 7.-9. klasse bygger på biologi, geografi og fysik/kemi, men der indgår også andre fag. Man kan med fordel arbejde med begge forløb eller elementer fra begge forløb, da der i forløbet om om Biernes produkter er forholdsvis meget fysik/kemi, mens der i forløbet om Bestøvning og fødevaresikring er forholdsvis meget biologi.
Fag udover biologi, geografi og fysik/kemi:
Historie: Mennesket og honningbien.
Madkundskab: Kapitel 2 (honning), Pollen-hvad er det og anvendelse, Indpakningsklæde af bivoks, Læbepomade af bivoks, Sæbe af bivoks.
Billedkunst: Evt. tekst og opgave om pollenfarver (Pollen har mange farver, Pollenfarver).
Håndværk og design: Indpakningsklæde af bivoks.
Selv om man kan se meget af det, der arbejdes med, udenfor, er der mange nye ord, som kan være svære. Derfor er der oprettet en liste med svære ord, der indgår i teksten. I teksten er de svære ord understreget. Man kan se forklaringer ved at føre musen henover de understregede ord.
Kapitel 1. Introduktion
Kapitlet indledes med en film om biernes produkter og en samtale herom, både før og efter at eleverne ser filmen. Den tjener til at afdække elevernes forhåndsviden og til at vække deres interesse for biernes produkter. Derefter lærer eleverne lidt om de mange bier, der findes i Danmark og derefter lærer de om honningbiernes liv.
Kapitel 2. Honning
I kapitel 2 lærer eleverne om honning, hvor bierne får det fra, hvad de bruger det til, og hvad mennesker bruger det til. De laver forskellige undersøgelser omkring honnings egenskaber.
Kapitel 3. Pollen
I kapitel 3 lærer eleverne om pollen, hvor bierne får det fra, hvad de bruger det til, og hvad mennesker bruger det til. De laver forskellige undersøgelser omkring pollens egenskaber.
Kapitel 4. Bivoks
I kapitel 4 lærer eleverne om bivoks, hvor bierne får det fra, hvad de bruger det til, og hvad mennesker bruger det til. de laver forskellige undersøgelser omkring bivoks’ egenskaber.
Kapital 5. Propolis
I kapitel 5 lærer eleverne om propolis, hvor bierne får det fra, hvad de bruger det til, og hvad mennesker bruger det til. de laver forskellige undersøgelser omkring propolis’ egenskaber.
Forløbet om Biernes produkter består af kapitler, emner og tekster/aktiviteter, samt en film. Kapitlerne er delt op i emner, og til hvert emne hører der flere tekster/aktiviteter (se illustration her: Biernes verden, forløb, kapitler, emner).
Man navigerer rundt i forløbet ved at klikke på boksene. Hvis man klikker på ”Tilbage” lidt under topfrisen til venstre, kommer man tilbage til der, hvor man lige er kommet fra. I stien lige under topfrisen kan man komme forskellige steder hen ved klik. Hvis man klikker på Danmarks Biavlerforenings logo øverst til venstre på siden, kommer man til forsiden.
Alle tekster og aktiviteter er mærket med et ikon.
Se betydningen af ikonerne her: Ikoner .
Hvis man markerer en tekst, bliver den læst op.
Når musen køres henover et billede i en boks eller frise, kommer der en billedtekst.
Under udarbejdelse
* Alle sider mærket med * er aktiviteter.
KAPITEL 1. INTRODUKTION
Hvad ved I om honningbiernes produkter?
Om bier
Lidt om honningbier
KAPITEL 2. HONNING
Honning
Honning og erstatninger
Honning og alkohol
KAPITEL 3. POLLEN
Pollen
KAPITEL 4. BIVOKS
Bivoks – egenskaber
Produkter af bivoks
KAPITEL 5. PROPOLIS
Propolis
Materialebehov angives først samlet for hele forløbet og derefter per kapitel. Er der materiale, man ikke kan få fat i, kan man udelade nogle opgaver. Man kan sagtnes få stort udbytte af det øvrige materiale.
Ingen materialer
9. Klasse
Fysik/kemi:
Undersøgelse: Eleven kan undersøge udnyttelse af råstoffer og dele af produktionsmetoder. Eleven kan undersøge for forskellige stoffer.
Modellering: Eleverne har viden om kemiske symboler og reaktionsskemaer og kan beskrive små produktionsmæssige forløb.
Perspektivering: Eleven kan beskrive sammenhæng mellem råstoffer, processer og produkt. Eleven kan kende små processer fra hinanden.
Kommunikation: Eleven har viden om ord og begreber i naturfag. Eleven kan gennem forsøg og øvelser finde argumentation for forskellige processer.
Geografi:
Undersøgelse: Eleven har viden om muligheder for udnyttelse af naturgrundlaget.
Modellering: Eleverne har kendskab til temakort, bæredygtighed, råstoffer inden for et begrænset område.
Perspektivering: Eleven har viden om aktuelle problemstillinger med naturfagligt indhold.
Kommunikation: Eleven har viden om ord og begreber om geografiske sammen hænge.
Biologi:
Undersøgelse: Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser i naturfag.
Modellering: Eleverne kan opstille modeller om opbygning af bier og insekter.
Perspektivering: Eleven kender til forskellige syn på anvendelse af naturen.
Kommunikation: Eleven har viden om ord og begreber i naturfag der kan bruges til at kommunikere om forskellige syn på naturen.